Dédszüleink konyhája

Milyen alapanyagokat használtak dédszüleink ételeik készítéséhez? Megismerhetjük a régi konyha edényeit is! Ajánlott korosztály: 5. osztálytól (hon- és népismeret, illetve technika és életvitel).

„A csikósok, a gulyások…”- Az alföldi pásztorok

A juhászok, kanászok, gulyások és csikósok élete a régi Alföldön. Népdalokkal és közös játékkal. Ajánlott korosztály: 3–6. osztály (ének-zene, hon- és népismeret, illetve technika és életvitel tantárgyhoz).

Mi a szösz? – közösségi tárgyfelismerő játék

Ki ismeri fel a dédszüleink „vasalóját”, a mángorlót? Mire való a fakutya? Hogyan használták a tehénvakarót? Játékos barangolás a régi népélet eszközei világában. Ajánlott korosztály:1–8. osztály, 9–12. osztály (hon- és népismeret, technika és életvitel, illetve rajz és vizuális kultúra tantárgyakhoz).

„Virágos kenderem…”-a kendermagtól a vászonig

A kender házi feldolgozásának eszközeit, lépéseit ismerhetik meg, próbálhatják ki a résztvevők: törést, tilolást, dörzsölést, gerebenezést, fonást, szövést. Ajánlott korosztály: óvodás, 1-8. osztály, (hon és népismeret, technika és életvitel, ének-zene).

„Ne legyen sok a rovásunkon…”

Honnét van az írásbeliség? Minden nép magától kezdett el írni? Nem! Az írásbeliség is, ugyanonnan, egyetlen tőről fakad! Ismerkedés a székely rovásírás alapjaival, jelek jelentéseik, faragás. Ajánlott korosztály: 1-8. osztály, (rajz és vizuális kultúra, hon és népismeret, technika és életvitel, matematika, történelem, nyelvtan).

„Kukorica, édes málé” – mindent a kukoricáról

Alig 400 éve jelent meg ez az amerikai „bevándorló” a Kárpát-medencében, mégis sokoldalú a felhasználása a magyar népi kultúrában. Kézműves tevékenységek:kukoricamorzsolás, csutkababa-készítés, csuhé- és kórójáték készítése, kukoricás ételek kóstolója. Ajánlott korosztály: óvodások, 1–6. osztály (hon- és népismeret, technika és életvitel,illetve rajz és vizuális kultúra tantárgyakhoz).

„Síppal, dobbal” – Ízelítő honfoglaló eleink hitvilágából

Milyen szerepe volt a sámánnak a honfoglaló magyarok társadalmában? Kézműves foglalkozás: „sámándob”-készítés, sámánszövés. Ajánlott korosztály: 1–6. osztály (hon- és népismeret, történelem tantárgyakhoz).

Jurták népe

Ismerjük meg honfoglaló eleink lakhelyének, a jurtának felépítését, berendezését!Kézműves foglalkozás: nemezlabda, nemeztulipán készítése. Ajánlott korosztály: 1–8. osztály (hon- és népismeret, történelem tantárgyakhoz).

„Mi van a tarsolyunkban?”

Ismerjük meg honfoglaló eleink öltözetének jellemző kiegészítőjét, a tarsolyt! Kézműves foglalkozás: tarsolylemez-domborítás, tarsoly készítés. Ajánlott korosztály: 1–8. osztály (hon- és népismeret, történelem, illetve rajz és vizuális kultúra tantárgyakhoz).